Op een zonnige ochtend in de kleurrijke wereld van SALTO-jenaplanschool De Ontmoeting, ontvouwt zich een magisch schouwspel van communicatie.
De schoolbel rinkelt en kinderen stromen de klaslokalen binnen. De stamgroepleider staat klaar, glimlachend en vol energie. Hoe grijpt ze de aandacht van haar leerlingen? Misschien met een raadsel, een grappig verhaal of een kleurrijk bord vol letters. De eerste stap is cruciaal: als de aandacht niet wordt vastgehouden, dwaalt het kind af naar de wereld van vlinders en regenbogen.
De klas is nu stil. De stamgroepleider vertelt over dinosaurussen, de oerknal of de geheimen van de piramides. De ogen van de kinderen lichten op. Ze willen meer weten! Interesse is gewekt. Communicatie wordt een brug tussen de stamgroepleider en de nieuwsgierige geesten. De kinderen stellen vragen, delen hun eigen verhalen en duiken dieper in het onderwerp.
De stamgroepleider laat een boek zien, vol avonturen en mysteries. “Dit boek,” zegt ze, “is als een schatkist. Het opent deuren naar andere werelden.” De kinderen willen dat boek. Ze verlangen naar de schatten die het bevat. Communicatie heeft hun harten geraakt en verlangens gewekt. Ze willen leren, ontdekken en groeien.
De les eindigt. De stamgroepleider zegt: “Laten we samen op avontuur gaan! Haal je rugzakken, pak je potloden en laten we leren.” De kinderen staan op, vol energie. Ze zijn klaar om te handelen. Communicatie heeft hen niet alleen geraakt, maar ook in beweging gezet. Ze gaan lezen, schrijven, tekenen en ontdekken.